26 January 2017

Cara Urutan Baby Yang Betul

Bismillah..Assalamualaikum buat semua pembaca entri kak mek hari ini.

Tadi baru je selesai buat urutan kat baby Dhani sebba nampak hari ini da macam kurang selesa je. Jadi Kak Mek bawa masuk bilik, bawa siap2 minyak urut nak bagi dia rasa selesa dan boleh tidur lena. Kita sendiri pun ada masa-masanya juga rasa badan tak sedap kan..Lenguh-lenguh la..Jadi massage atau urutan ni adalah satu salah cara nak bagi semua urat-urat kat badan kita ni lega.

Hari ini cuaca kak tempat kak mek sebelah paginya mendung lepas tu tengahari panas sekejap. Sempat la kering baju-baju yang dijemur semalam yang kena hujan. Petang tadi hujan lebat dan mungkin ada parit-parit area kampung sini dipenuhi air. Kalau hujan lama akan ada jalan dinaiki air kawasan sini.

Eh melalut pasal cuaca pula. Sebenarnya kak mek dok bakar tungku. Cuaca sejuk camni best bertungku.hihihi...



Kak mek sertakan gambar sebagai rujukan bagaimana nak buat urutan kepada bayi kita.



Nak guna minyak apa?

Ok, kak mek guna minyak VCO, takpun minyak urut cap matahari tu.Kat farmasi ada jual. Kalau nak guna baby oil johnson tu pun boleh jadi minyak.



Baiklah, selamat mengurut bayi masing-masing. Kat perut baby dengan belakang baby cuba sapu dengan minyak panas. Kak mek dari anak no 2 guna minyak panas bayini mastika tu..bau dia pun tak strong sangat dan minyak dia tak terlalu panas untuk baby kita. Dan masa tengah urut ni pun boleh tuamkan sekali kat perut baby menggunakan tungku babi yang ada dalam pasaran sekarang ni. Kak mek panaskan guna microwave je tungku tu. kalau baby lelaki jangan lupa tuam dekat dengan telur dia tu dan kawasan ari-ari untuk elak angin pasang. Kat baby perempuan pun sama,tuam juga tau



No comments: