07 April 2016

10 Tanda penyakit gout

Berjumpa lagi kita kali ini. Di dalam entri ini, kak mek ingin berkongsi dengan pembaca semua tentang tanda-tanda penyakit gout yang sering dihadapi oleh ramai rakyat malaysia sejak kebelakangan ini yang banyak disebabkan oleh faktor pemakanan kita. Gout ini berlaku disebabkan lebihan asid urid yang tinggi di dalam badan kita tetapi terkumpul di bahagian sendi-sendir tertentu seperti kaki, tangan dan juga lutut.




Kenali Tanda-tanda penyakit gout:


  • Penyakit gout biasanya akan menyerang bahagian ibu jari kaki terlebih dahulu (lebih kurang 75% pada serangan pertama) - tinggi kan.Apa yang berlaku pada ibu jari kaki kita adalah, kemerahan, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  • Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba.
  • Sendi yang diserang akan menjadi bisa sehinggakan bergeser dengan selimut pun rasa sakit sangat.
  • Sakit akan berlarutan berhari-hari dan akan menjadi lebih serius jika tidak dirawat
  • Sakit akan kembali menyerang selepas beberapa minggu atau beberapa bulan.
  • Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali,  lutut, pergelangan tangan dan jari
  • Benjolan akan timbul dibahagian sendi akibat timbunan asid urid yang kelihatan seperti kapur
  • Buang air lebih kerap dan dalam kuantiti yang banyak
  • Kadang-kadang gout boleh menyerang tanpa punca yang ketara dan mungkin akibat dari kekurangan air dalam badan akibat makan berlebihan, kecederaan pada sendi dan akibat pembedahan.
  • Apabila tengah malam, pesakit gout akan merasai sangat sejuk ditempat yang sakit sehingga boleh mengakibatkan demam.

Makanan yang perlu dielak oleh pesakit gout:

1) Organ dalaman haiwan seperti hati, paru, ginjal

2) Ikan bilis, ikan kembung, ikan sardin tin

3) Makanan laut seperti kerang-kerangan, ketam, sotong, udang

4) Sayur-sayuran seperti tomato, asparagus,bunga kubis, cendawan, bayam, kacang peas

5) Roti jagung, bijirin


Terdapat juga cadangan supplement untuk membantu mengurangkan penyakit Gout ini antaranya:

1) Vivix:
Vivix merupakan supplement bersifat antioksidan yang boleh membantu membaiki sel-sel yang telah rosak dan membantu menurunkan kadar bacaan asid urid. Vivix ini telah menjalani ujian klinikal untuk memastikan vivix ini mampu mencegah penyakit-penyakit kronik.



2) Omega Guard:
Omega guard atau minyak ikan ini merupakan supplement anti radang dan boleh membantu mengurangkan bengkak



3) Alfalfa:
Alfalfa ini bersifat alkali dan membantu membuang toksik didalam badan kita dan membantu menurunkan kadar bacaan asid urid



4) B complex:
Untuk pengetahuan kita semua, pesakit gout ini terpaksa mengelak dan berpantang banyak makanan yang mengandungi vit B, jadi pesakit gout perlu menggantikan vitamin b itu dengan B Complex shaklee ini. Asid folic yang terkandung di dalam b complex ini boleh membantu mengurangkan penghasilan asid urid didalam badan kita.



5) Performance drink
Performance drink ini membantu badan kita dari dehidrasi dan memastikan badan kita mempunyai kandungan gula dan air yang mencukupi.


Setiap produk shaklee/supplement adalah bukan untuk merawat atau mencegah sesuatu penyakit.Sekiranya anda pengidap sesuatu penyakit, pencegahan dengan mengamalkan supplement boleh mengurangkan risiko sesuatu penyakit itu.
Sebagai contoh, orang yang tidak mengamalkan sebarang supplement/kehidupan yang sihat berisiko mengidap sakit jantung pada usia 40tahun tetapi, orang yang mengamalkan gaya hidup sihat/supplement mungkin akan mengidap sakit jantung pada usia 60 tahun atau tidak mengidapi sakit jantung langsung.


Sebarang pertanyaan tentang supplement di atas, boleh menghubungi kak mek di no:

Mobile :011.11770705
FB : Nur Illiani Mat Yusof
Page FB: SusuIbubagus
IG: Illiani29


COD : JALAN KEBUN, KOTA KEMUNING, RIMBAYU, JALAN BUKIT KEMUNING, USJ 19, KAMPUNG LOMBONG, BUKIT RIMAU, BERJAYA PARK, BUKIT NAGA




Ada yang ingin menjadi Ahli Shaklee seumur hidup? Sebab nak dapat harga setiap produk dengan harga yang lebih istimewa terutama semasa promo produk? Tak tahu bagaimana caranya ? Juga boleh berhubung terus dengan yani dan yani akan tunjukkan cara yang sangat senang.




No comments: